بازی و ریاضی

معما از صفحه‌ی شطرنج

با استفاده از صفحه شطرنج که از یک مربع 8×۸ ساخته شده سوالات جالبی طراحی شده که پاسخ گویی به آنها معمولا دقت و هوشمندی زیادی می‌خواهد. در ادامه چند معما از صفحه‌ی شطرنج بیان می‌کنیم. پاسخ‌های خود را در قسمت دیدگاه‌ها بنویسید.

۱ . در صفحه شطرنج چند مربع و مستطیل وجود دارد؟

 

۲  . در یک صفحه شطرنج، ۴ رخ همانند آنچه در پایین می بینید، چیده شده اند. آیا می توانید بگویید چه تعداد مربع (با هر اندازه‌ای) قابل شمارش هستند که در آنها رخی وجود نداشته باشد؟

معما صفحه از صفحه‌ی شطرنج

و باز هم معما از صفحه‌ی شطرنج :

۳  . صفحه شطرنج زیر را در نظر بگیرید. اگر در هر مرتبه تغییر مجاز باشیم جای دو سطر یا ستون را با هم عوض کنیم، حداقلبا چند تغییر می توان شکل صفحه شطرنج را به صورت داده شده، تبدیل کرد؟ 

معما صفحه از صفحه‌ی شطرنج

 

۴ . چگونه می توان تمام خانه های صفحه شطرنج را با مهره اسب شطرنج طی کرد به شرطی که از هیچ خانه ای دو بار عبور نکینم؟

صفحه شطرنج

به نظر شما این کار شدنی است ؟ چگونه با اسب می شود تمام خانه ها را طی کرد ؟

شاید بهتر باشد قبل از اینکه شروع به حل این معما کنید نگاهی به قانون همیلتون بیاندازید احتمالا ریاضی به شما در حل این مساله کمک می‌کند. 

 

 

 

فکر کردن به معما و سوالات هوش ، بازی‌های ذهنی هستند که رشد ذهنی و افزایش توان تحلیل مغز را در پی خواهد داشت. در این صفحه می‌توانید سوالات بیشتری برای اندیشیدن بیابید.  

 

1 دیدگاه

  1. سلام
    اینکه میگن معما، یعنی باید فکر کرد و یه فرمولی چیزی واسه مثلا تعداد کل مربع های صفحه ی شطرنج کشف کرد، یا اینکه باید دونه دونه شمردشون؟
    عاقا من صفحه شطرنجو گزاشتم جلوم دونه دونه بشمرم مربع هارو ولی پدرم دراومد نتونستم |:
    کسی اگه به جواب رسید به ماهم بگه |:
    ممنون

    پاسخ

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *